Data publikacji: 2018-12-14
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Z optymizmem patrzymy na przyszłość nauki
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Wynalezienie leku na raka, latające samochody, a może ułatwiony dostęp do energii odnawialnej? Co może sprawić, że ludzie zaczną dostrzegać i doceniać wpływ nauki na ich życie ? zarówno w skali całych społeczeństw, jak i codziennych czynności?
Polacy słysząc słowo ?nauka? czują przede wszystkim nadzieję (82%) oraz fascynację (81%). Znacznie rzadziej towarzyszą im takie emocje jak nuda (19%), czy zniechęcenie (18%), co pokazuje pozytywne nastawienie względem tej dziedziny. Panuje także wszechobecny optymizm dotyczący przyszłości nauki ? 92% ankietowanych wierzy, że napędza innowacje, a 62% uważa, że najlepszy czas dla nauki jest dopiero przed nami! Jak pokazują wyniki, mamy zaufanie do nauki ? wartość Wskaźnika Zaufania do Nauki wynosi w przypadku Polski 53 pkt. (globalna średnia to 56,1 pk.). Tylko co piąty badany (24%) jest sceptycznie nastawiony do nauki w porównaniu do 43% pytanych, którzy ufają naukowcom, tezom i ogólnie pojmowanej nauce.
Okazuje się także, że poświęcamy czas na myślenie o nauce, chociaż nie robimy tego intensywnie. Jedna trzecia badanych na świecie (34%) myśli o niej często, podczas gdy w Polsce robi to zaledwie 13%, ale zdecydowana większość z nas robi to rzadko (54% globalnie vs. 71% w Polsce).
Respondenci z Polski sądzą, iż wiedzą o nauce trochę (79%) i dużo (12%), co jest lepszym wynikiem niż wskaźnik globalny (?trochę? wie ? 68% i ?dużo? wie ? 12%). Z drugiej strony, często nie zdajemy sobie sprawy z wpływu nauki na nasze życie, zarówno w skali makro, jak i mikro. Dane z Polski pokazują, że 49% badanych dostrzega jej znaczenie dla społeczeństw, z kolei znacznie mniej, bo 37% twierdzi, że jest ona bardzo ważna dla ich życia codziennego.
Chcemy wiązać przyszłość z nauką
Status nauki oraz rosnąca świadomość znaczenia innowacji znajduje swoje odzwierciedlenie także w wyborze ścieżki zawodowej. Polacy cenią naukowców bardziej niż celebrytów i aż 63% z nich wolałaby zjeść kolację z uznanym profesorem niż piosenkarką. Jak pokazuje badanie, nasze społeczeństwo można podzielić na dwie grupy ? 58% pełnoletnich ludzi w Polsce (vs. 54% globalnie) niezwiązanych z nauką, jest usatysfakcjonowanych swoją karierą zawodową. Jednocześnie prawie połowa z nas żałuje, że nie wybrała ścieżki zawodowej w obszarze nauk ścisłych. Dlatego, dorośli myśląc o przyszłym pokoleniu, zachęciliby dzieci do rozwoju i wyboru zawodu w świecie nauki (73% badanych w Polsce i 82% globalnie) oraz chcieliby, aby najmłodsi posiadali większą wiedzę o nauce (91% w Polsce i 92% na świecie).
Tomasz Duda, Dyrektor R&D 3M w Polsce dodaje, że dzieje się tak, ponieważ możemy chcieć, by przyszłe pokolenia poradziły sobie z wyzwaniami dynamicznie rozwijającego się świata i ma nadzieję, że taki wybór kariery stanie się trendem. Widać także, że Polacy cenią zawody związane z naukami ścisłymi i postrzegają je jako te dające dużo satysfakcji ? na czele profesji wskazywanych przez badanych można wymienić medycynę (27% w Polsce vs. 17% globalnie), IT/informatykę (26% w Polsce vs. 22% globalnie) oraz biznes (23% w Polsce vs. 24% globalnie).
Kluczowe wnioski z badania dostarczają jeszcze więcej ciekawych obserwacji w kontekście (nie tylko) Polski. Nauka jest często postrzegana przez naszych rodaków jako domena geniuszy. Sądzi tak ponad jedna trzecia respondentów, którzy przyznali, że tylko osoba wybitna może realizować karierę w nauce.
W odpowiedzi na wyniki State of Science Index, 3M realizuje w Polsce kampanię #WyobrazMYtoSobie, której celem jest podkreślenie roli, jaką odgrywa wyobraźnia w rozwoju nauki i zwrócenie uwagi na sposób, w jaki zarówno większe, jak i mniejsze innowacje przyczyniają się do podniesienia jakości życia.
Polska edycja raportu została opatrzona wstępem autorstwa 3M Chief Science Advocate Jayshree Seth i Dyrektora R&D 3M w Polsce Tomasza Dudy. Jayshree Seth przyjedzie pod koniec listopada do Polski, aby wystąpić na panelu eksperckim tegorocznej edycji konferencji Women in Tech Summit w Warszawie.
Raport 3M State of Science Index: https://biuroprasowe-3m.prowly.com/44968-z-optymizmem-patrzymy-na-przyszlosc-nauki?preview=true
Więcej informacji o kampanii: www.3m.pl/wonder
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE